Kinderbrein

10:00 - 13:00

per persoon /

150 excl. BTW

Gastdocent

dr. Mariëtte Huizinga

Categorie

Course Attendees

Still no participant

Course Reviews

Still no reviews

  • Nieuwe datum volgt, 10:00 - 13:00 uur. Begeleid door: dr. Mariëtte Huizinga
Intro

Hersenen en leren: de invloed van het ontwikkelende brein op het leren in de klas.

 

Om het gedrag van kinderen te begrijpen, maar ook om te weten wat kinderen nodig hebben om zo optimaal mogelijk te functioneren in de klas is kennis over de werking en ontwikkeling van de hersenen onmisbaar. Het brein is bijzonder: het is het orgaan waarmee we ons gedrag aansturen, waarmee we onze omgeving waarnemen en onze emoties regelen. Alles wat we doen, voelen, denken en zeggen komt dus voort uit de manier waarop onze hersenen werken. In de klas zien we dat bijvoorbeeld terug bij leerlingen: zijn ze in staat om rustig te wachten of juist niet, hebben ze een voorkeur hebben voor plaatjes of tekst, kunnen ze zich in een ander verplaatsen, kunnen ze vooruitdenken, enzovoort. De manier waarop het kinderbrein werkt hangt af van verschillende factoren, zoals de omgeving waarin een kind opgroeit, de mate waarin het (thuis en op school) wordt gestimuleerd, ervaringen met anderen, maar ook genetische aanleg, geslacht en leeftijd. De laatste decennia is er steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het kinderbrein. Daardoor zijn we steeds beter in staat om te begrijpen hoe bepaald gedrag ontstaat en welke aspecten een rol spelen bij het schoolse leren. Recent wetenschappelijk onderzoek naar de manier waarop je kijkt naar intelligentie en vaardigheden (mindset) toont overtuigend aan dat concrete kennis – bij docenten én hun leerlingen – over de werking van het brein grote invloed heeft op de leerhouding en de prestaties van kinderen in de klas. In deze cursus nemen we je mee in de wereld van het kinderbrein en krijg je handvatten die je direct kunt inzetten in het onderwijs.

Wat gaat u leren?
  • De ontwikkeling van de hersenen globaal beschrijven
  • De hersenfuncties die belangrijk zijn voor het schoolse leren beschrijven
  • De ontwikkeling van het puberbrein en het daarmee samenhangende gedrag beschrijven
  • De manier waarop je kijkt naar intelligentie en vaardigheden (mindset) uitleggen
  • De invloed van kennis over de werking van het brein op de leerhouding en prestaties in de klas uitleggen
  • Aanpassingen doen in de eigen lespraktijk om het leergedrag bij leerlingen te stimuleren.
Voor wie?
  • Leerkrachten en docenten PO, VO en MBO
  • Mentoren
  • Intern begeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Remedial teachers
  • Programma

  • Locatie en bereikbaarheid

    Adres

    de Onderwijsdesk

    Schoutenbosje 5 (oude postkantoor, ingang achterzijde)

    1251 LE, Laren

    Parkeren maandag t/m vrijdag

    Doordeweeks kunt u gratis parkeren bij het Hertenkamp in Laren op 2min loopafstand van ons kantoor. Indien dit parkeerterrein vol is kunt u ook parkeren bij de tennisvereniging 't Laer (Driftlaan).

    Na het parkeren loopt u terug richting het Chinees restaurant. U steekt hier over en loopt de straat Schoutenbosje in. Aan de rechterkant ziet u onze kantoorlocatie met het gevelbord van de Onderwijsdesk én de zwarte entreepoort. Het kleine hek aan de linkerkant van de entreepoort is geopend. De entree van de Onderwijsdesk bevindt zich aan de achterkant van het gebouw, (het trapje op) bij het terras.

    Parkeren zaterdag

    Tijdens het weekend kunt u parkeren op ons parkeerterrein aan de achterzijde, bereikbaar via de rechterpoort.

    Openbaar vervoer

    Vanaf het treinstation Hilversum vertrekt er elke 15 minuten een bus naar Laren (Lijn 108 richting Huizen). Na een kwartier rijden komt u aan op de bushalte "Brink" in het centrum van Laren, vanwaar het 3 minuten lopen is naar de Onderwijsdesk.

    Auto

    Laren is gemakkelijk te bereiken via de A1 en A27 en op een half uur rijden van Amsterdam, Utrecht, Almere en Amersfoort.

dr. Mariëtte Huizinga

Executieve Functies & LVB

dr. Mariëtte Huizinga is ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent Onderwijsneurowetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen en tieners, vooral in relatie tot de schoolse context. Verder betreft haar onderzoeksdomein de variabiliteit in de ontwikkeling van doelgericht en sociaal adaptief gedrag van kinderen. Daarnaast geeft zij onderwijs op het gebied van de Passend Onderwijs – van de visie daarop tot en met de implementatie daarvan in scholen.

Prijs : 150 excl. BTW €
Max beschikbaarheid : 20
Doelgroep : PO VO
Locatie : De Onderwijsdesk, Schoutenbosje 5, Laren
Geregistreerd bij Registerleraar.nl

Vragen

* Verplicht


Contact Gegevens

[group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-I]


[/group]

[group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-II]


[/group]

[group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-III]


[/group]

[group group-dates-begrijp-gedragsproblemen]


[/group]

[group group-dates-expliciete-directe-instructie-i]


[/group]

[group group-dates-expliciete-directe-instructie-ii]


[/group]

[group group-dates-expliciete-directe-instructie-iii]


[/group]

[group group-dates-edi-vo]


[/group]

[group group-dates-mindset]


[/group]

[group group-dates-begrijp-adhd ]


[/group]

[group group-dates-eerste-hulp-aan-kinderen]


[/group]

[group group-dates-executieve ]


[/group]

[group group-dates-begrijp-autisme ]


[/group]

[group group-dates-begrijp-dyscalculie]


[/group]

[group group-dates-begrijp-hoogbegaafdheid]


[/group]

[group group-dates-Lees-en-taalspecialist]


[/group]

[group group-dates-Rustmoment-in-de-klas]


[/group]

[group group-dates-Sociaal-Emotioneel-Leren]


[/group]

[group group-dates-Rekenspecialist]


[/group]

[group group-dates-Hoogsensitieve-kinderen]


[/group]


012345

[group group-extra-deelnemers-1]


[/group]

[group group-extra-deelnemers-2]






[/group]

[group group-extra-deelnemers-3]








[/group]

[group group-extra-deelnemers-4]










[/group]

[group group-extra-deelnemers-5]












[/group]


Factuuradres


Vraag / Verwachtingen