Effectief leesonderwijs

12-12-2023

3 bijeenkomsten

per persoon /

1050.00 excl. BTW

Gastdocent

Marita Eskes

Categorie

locatie Onderwijsdesk

Course Attendees

Still no participant

Course Reviews

Still no reviews

  • VOL: CURSUSREEKS (3x op dinsdag): di. 12 dec. 2023; di. 9 april 2024; di. 4 juni 2024 van 10 tot 16 uur, locatie Onderwijsdesk | N.B.: datum cursusdag 3 is gewijzigd: 4 juni i.p.v. 18 juni - inschrijving gesloten
  • CURSUSREEKS (3x op dinsdag): di. 8 okt. 2024; di. 11 febr. 2025; di. 15 april 2025 van 10 tot 16 uur, locatie Onderwijsdesk
  • Wilt u op de reservelijst voor de cursus met startdatum 12 december 2023, mail naar info@onderwijsdesk.nl
Informeer mij bij een nieuwe cursusdatum
Intro

Leren lezen in een doorlopende lijn: effectief leesonderwijs onder de loep!

3-daagse cursus begeleid door Marita Eskes

Dag 1: De doorlopende lijn binnen het technisch lezen: alle leerlingen een vloeiende lezer!

In deze bijeenkomst neem je kennis van de hele doorlopende leeslijn. Wat is het belang van geletterdheid? Hoe ziet de doorlopende lijn eruit op het gebied van technisch lezen en waarom is het van belang om als leerkracht de schoolbrede doelen goed te kennen? Na afloop van deze dag weet je hoe een taalkring (1/2) en een leesles (3 t/m 8) optimaal kunnen worden vormgegeven en heb je tips gekregen die je gelijk de volgende dag in de les kunt inzetten of met je collega’s kunt delen. De rol van instructie komt aan de orde en veelvoorkomende valkuilen in taalkringen en leeslessen worden benoemd en met praktische tips leer je hoe je zelf deze valkuilen kan voorkomen. Dit alles wordt gekoppeld aan de cognitieve leerpsychologie: hoe werkt leren precies en wat betekent dat voor het leren lezen?

Dag 2: Alles wat je moet weten rondom leesmotivatie én de focus op risicolezers!

Tijdens deze tweede dag wordt ingegaan op de leesmotivatie en leesbevordering. Hoe verhouden deze zaken zich tot leescompetentie? Welke leesbevorderende activiteiten zijn zinvol en welke minder? Wat weten we over het belang van een goede school- en klassenbibliotheek en hoe kan je ouders meenemen in de leesopvoeding?

Soms zijn er leerlingen die meer aandacht nodig hebben: hoe ga je effectief om met risicolezers, welke vakinhoudelijke en didactische principes zijn er van belang? Welke interventies kun je (preventief) inzetten in groep 1/2 en wat werkt in de groepen 3 t/m 8? We staan stil bij interventies op het gebied van technisch lezen én begrijpend lezen. Er wordt tijdens deze dag dan ook een koppeling gemaakt met tekstbegrip: hoe ontstaat tekstbegrip, welke zaken zijn hierop van invloed en welke rol speelt de kennis die we hebben vanuit de cognitieve leerpsychologie een rol? Na afloop heb je tips gekregen om met dit onderwerp in je klas én in je school aan de slag te gaan.

Dag 3: De doorlopende lijn begrijpend lezen: op weg naar goed onderwijs in tekstbegrip!

In de laatste bijeenkomst gaan we dieper in op tekstbegrip: hoe werk je hier met leerlingen effectief aan? Welke rol is weggelegd voor zaakvakken, hoe bouw je met leerlingen aan een kennisrijk curriculum in de klas? Welke zaken bepalen de tekstkwaliteit, en hoe kun je samen met leerlingen teksten effectief doorgronden in de les en ordenen met goede aantekeningen? Op deze derde dag optimaliseer je het door jou gemaakte schoolplan, je blikt terug op ingezette acties middels een korte pitch neem je de groep mee in wat de cursus jou heeft opgeleverd en welke stappen je nog zou willen maken om het onderwijs in je klas of op school te optimaliseren.

In deze cursus
  • Hoe leren werkt in relatie tot ons werk- en langetermijngeheugen;
  • hoe de doorlopende leeslijn technisch lezen eruitziet;
  • welke doelen er centraal staan van groep 1 t/m 8;
  • welke rol preventie en een goede leesstart spelen;
  • wat onder het decoderen wordt verstaan;
  • wat onder vloeiend lezen wordt verstaan;
  • wat de rol is van automatisering bij het lezen;
  • welke didactische principes van belang zijn bij goed leesonderwijs;
  • hoe je kunt omgaan met de risicolezers in de verschillende leerjaren;
  • hoe je de leesontwikkeling van leerlingen kunt monitoren;
  • hoe je effectief met een lesmethode omgaat;
  • hoe vloeiend lezen zich verhoudt tot begrijpend lezen;
  • hoe mentaal model wordt opgebouwd en welke rol dit speelt bij tekstbegrip;
  • hoe je het onderwijs in technisch- en begrijpend lezen zich tot elkaar verhouden;
  • hoe je jouw school zo goed mogelijk kan helpen bij het optimaliseren van het leesonderwijs.
Voor wie?
  • Leerkrachten groep 1-8
  • Intern begeleiders
  • Remedial teachers
  • Taalcoördinator
  • Lees- en Taalspecialist

Wil jij ook blijven leren?




    • Programma

      • dag 1: de doorlopende lijn binnen het voortgezet technisch leesonderwijs
      • dag 2: de rol van vloeiend lezen en het omgaan met risicolezers
      • dag 3: de brede leeslijn: technisch lezen met leesmotivatie en tekstbegrip
    • Locatie en bereikbaarheid

      Adres

      de Onderwijsdesk

      Schoutenbosje 5 (oude postkantoor, ingang achterzijde)

      1251 LE, Laren

      Parkeren maandag t/m vrijdag

      Doordeweeks kunt u gratis parkeren bij het Hertenkamp in Laren op 2min loopafstand van ons kantoor. Indien dit parkeerterrein vol is kunt u ook parkeren bij de tennisvereniging 't Laer (Driftlaan).

      Na het parkeren loopt u terug richting het Chinees restaurant. U steekt hier over en loopt de straat Schoutenbosje in. Aan de rechterkant ziet u onze kantoorlocatie met het gevelbord van de Onderwijsdesk én de zwarte entreepoort. Het kleine hek aan de linkerkant van de entreepoort is geopend. De entree van de Onderwijsdesk bevindt zich aan de achterkant van het gebouw, (het trapje op) bij het terras.

      Parkeren zaterdag

      Tijdens het weekend kunt u parkeren op ons parkeerterrein aan de achterzijde, bereikbaar via de rechterpoort.

      Openbaar vervoer

      Vanaf het treinstation Hilversum vertrekt er elke 15 minuten een bus naar Laren (Lijn 108 richting Huizen). Na een kwartier rijden komt u aan op de bushalte "Brink" in het centrum van Laren, vanwaar het 3 minuten lopen is naar de Onderwijsdesk.

      Gratis shuttle service van en naar station Hilversum Centraal

      De taxibus vertrekt om 09.30 uur naar de Onderwijsdesk in Laren.
      De taxibus vertrekt om 16.00 uur van de Onderwijsdesk naar Hilversum Centraal station.

      Bij het veld ‘Vraag / Verwachtingen’ op het inschrijfformulier kunt u aangeven of u gebruik wilt maken van deze shuttle service.

      Auto

      Laren is gemakkelijk te bereiken via de A1 en A27 en op een half uur rijden van Amsterdam, Utrecht, Almere en Amersfoort.

    Informeer mij bij een nieuwe cursusdatum

    Marita Eskes

    Technisch lezen

    Marita Eskes werkt als senior adviseur taal/lezen en didactisch handelen. Hiervoor was zij werkzaam in het basisonderwijs. Tijdens haar werk begeleidt zij scholen bij het verbeteren van de leeslessen en helpt zij scholen om kennis uit de wetenschap te vertalen naar de praktijk. Marita is auteur van het in 2020 verschenen boek Technisch lezen in een doorlopende lijn: een praktisch handboek voor de basisschool (Uitgeverij Pica).

    Prijs : 1050.00 excl. BTW €
    Max beschikbaarheid : 20
    Doelgroep : PO
    Locatie : De Onderwijsdesk, Schoutenbosje 5, Laren
    Certificaat na deelname

    Vragen

      * Verplicht

      Contact Gegevens

      [group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-I]


      [/group]

      [group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-II]


      [/group]

      [group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-III]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-gedragsproblemen]


      [/group]

      [group group-dates-expliciete-directe-instructie-i]


      [/group]

      [group group-dates-expliciete-directe-instructie-ii]


      [/group]

      [group group-dates-expliciete-directe-instructie-iii]


      [/group]

      [group group-dates-edi-vo]


      [/group]

      [group group-dates-mindset]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-adhd ]


      [/group]

      [group group-dates-eerste-hulp-aan-kinderen]


      [/group]

      [group group-dates-executieve ]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-autisme ]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-dyscalculie]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-hoogbegaafdheid]


      [/group]

      [group group-dates-Lees-en-taalspecialist]


      [/group]

      [group group-dates-Rustmoment-in-de-klas]


      [/group]

      [group group-dates-Sociaal-Emotioneel-Leren]


      [/group]

      [group group-dates-Rekenspecialist]


      [/group]

      [group group-dates-Hoogsensitieve-kinderen]


      [/group]


      012345

      [group group-extra-deelnemers-1]


      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-2]






      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-3]








      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-4]










      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-5]












      [/group]

      Factuuradres

      Vraag / Verwachtingen