Technisch lezen

28-09-2023

3 bijeenkomsten

per persoon /

1050.00 excl. BTW

Gastdocent

Marita Eskes

Categorie

locatie Onderwijsdesk

Course Attendees

Still no participant

Course Reviews

Still no reviews

  • CURSUSREEKS (3x op donderdag): do. 28 sep 2023; do. 14 dec 2023; do. 4 april 2024 van 10 tot 16 uur, locatie Onderwijsdesk
Informeer mij bij een nieuwe cursusdatum
Intro

Technisch lezen in een doorlopende lijn

3-daagse cursus begeleid door Marita Eskes

 

Leren lezen is één van de meest belangrijke vaardigheden die we leerlingen in het basisonderwijs moeten bijbrengen. Lezen gebeurt niet vanzelf: daar is veel instructie, oefening en herhaling voor nodig. Helaas lukt het nog niet alle scholen om dat te realiseren: 37% van de basisscholen heeft het onderwijs in technisch lezen onvoldoende op orde (Inspectie van het Onderwijs, 2019). Dat resulteert in een te groot percentage leerlingen dat niet goed leert lezen: zorgelijk, gezien goed kunnen lezen nog is voor verder school-, werk en sociaal succes. In de huidige maatschappij kun je immers niet meedoen als je niet geletterd bent: dat zorgt vaak voor problemen.

Dag 1: De doorlopende lijn binnen het voortgezet technisch lezen 
Na afloop van deze dag weet je hoe een taalkring (1/2) en een leesles (3 t/m 8) optimaal kunnen worden vormgegeven en heb je tips gekregen die je gelijk de volgende dag in de les kunt inzetten of met je collega’s kunt delen. De rol van instructie komt aan de orde en veelvoorkomende valkuilen in taalkringen en leeslessen worden benoemd en met praktische tips leer je hoe je zelf deze valkuilen kan voorkomen.
Dag 2: De rol van vloeiend lezen en het omgaan met risicolezers
Tijdens de tweede dag staan we stil bij wat vloeiend lezen precies inhoudt. We gaan in op de rol van automatisering en de balans tussen het oefenen op woord- en tekstniveau. We staan stil bij hoe een leesles vanuit een lesmethode er geregeld uitziet en hoe je deze effectief kunt inzetten in je eigen klas of bouw. Je leert dus ‘boven de methode’ de staan.
Dag 3: De brede leeslijn: technisch lezen de relatie met leesmotivatie en tekstbegrip 
In de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de leesmotivatie, boekpromotie en leesplezier. Hoe verhouden deze zaken zich tot technisch lezen? Ook gaan we in op leesbegrip: wat draagt bij aan goed kunnen begrijpend lezen en welke rol is weggelegd voor de leerkracht om dit goed vorm te geven? Je krijgt tips als het gaat om het stimuleren van leesbegrip (ook ín de technische leesles) zodat elke leesles zo rijk mogelijk wordt
In deze cursus
  • hoe de doorlopende leeslijn eruitziet;
  • welke doelen er centraal staan van groep 1 t/m 8;
  • welke rol preventie en een goede leesstart spelen;
  • wat onder het decoderen wordt verstaan;
  • wat onder vloeiend lezen wordt verstaan;
  • wat de rol is van automatisering bij het lezen;
  • hoe je kunt omgaan met de risicolezers in de verschillende leerjaren;
  • hoe je de leesontwikkeling van leerlingen kunt monitoren;
  • hoe je effectief met een lesmethode omgaat;
  • hoe vloeiend lezen zich verhoudt tot begrijpend lezen;
  • ontwikkel je een visie op leesonderwijs vanuit gedegen, bewezen effectieve aanpakken.
Voor wie?
  • Leerkrachten groep 1-8
  • Intern begeleiders
  • Remedial teachers

Wil jij ook blijven leren?




    • Programma

      • dag 1: de doorlopende lijn binnen het voortgezet technisch leesonderwijs
      • dag 2: de rol van vloeiend lezen en het omgaan met risicolezers
      • dag 3: de brede leeslijn: technisch lezen met leesmotivatie en tekstbegrip
    • Locatie en bereikbaarheid

      Adres

      de Onderwijsdesk

      Schoutenbosje 5 (oude postkantoor, ingang achterzijde)

      1251 LE, Laren

      Parkeren maandag t/m vrijdag

      Doordeweeks kunt u gratis parkeren bij het Hertenkamp in Laren op 2min loopafstand van ons kantoor. Indien dit parkeerterrein vol is kunt u ook parkeren bij de tennisvereniging 't Laer (Driftlaan).

      Na het parkeren loopt u terug richting het Chinees restaurant. U steekt hier over en loopt de straat Schoutenbosje in. Aan de rechterkant ziet u onze kantoorlocatie met het gevelbord van de Onderwijsdesk én de zwarte entreepoort. Het kleine hek aan de linkerkant van de entreepoort is geopend. De entree van de Onderwijsdesk bevindt zich aan de achterkant van het gebouw, (het trapje op) bij het terras.

      Parkeren zaterdag

      Tijdens het weekend kunt u parkeren op ons parkeerterrein aan de achterzijde, bereikbaar via de rechterpoort.

      Openbaar vervoer

      Vanaf het treinstation Hilversum vertrekt er elke 15 minuten een bus naar Laren (Lijn 108 richting Huizen). Na een kwartier rijden komt u aan op de bushalte "Brink" in het centrum van Laren, vanwaar het 3 minuten lopen is naar de Onderwijsdesk.

      Gratis shuttle service van en naar station Hilversum Centraal

      De taxibus vertrekt om 09.30 uur naar de Onderwijsdesk in Laren.
      De taxibus vertrekt om 16.00 uur van de Onderwijsdesk naar Hilversum Centraal station.

      Bij het veld ‘Vraag / Verwachtingen’ op het inschrijfformulier kunt u aangeven of u gebruik wilt maken van deze shuttle service.

      Auto

      Laren is gemakkelijk te bereiken via de A1 en A27 en op een half uur rijden van Amsterdam, Utrecht, Almere en Amersfoort.

    Informeer mij bij een nieuwe cursusdatum

    Marita Eskes

    Technisch lezen

    Marita Eskes werkt als senior adviseur taal/lezen en didactisch handelen. Hiervoor was zij werkzaam in het basisonderwijs. Tijdens haar werk begeleidt zij scholen bij het verbeteren van de leeslessen en helpt zij scholen om kennis uit de wetenschap te vertalen naar de praktijk. Marita is auteur van het in 2020 verschenen boek Technisch lezen in een doorlopende lijn: een praktisch handboek voor de basisschool (Uitgeverij Pica).

    Prijs : 1050.00 excl. BTW €
    Max beschikbaarheid : 20
    Doelgroep : PO
    Locatie : De Onderwijsdesk, Schoutenbosje 5, Laren
    Certificaat na deelname

    Vragen

      * Verplicht

      Contact Gegevens

      [group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-I]


      [/group]

      [group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-II]


      [/group]

      [group group-dates-Effectief-rekenonderwijs-III]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-gedragsproblemen]


      [/group]

      [group group-dates-expliciete-directe-instructie-i]


      [/group]

      [group group-dates-expliciete-directe-instructie-ii]


      [/group]

      [group group-dates-expliciete-directe-instructie-iii]


      [/group]

      [group group-dates-edi-vo]


      [/group]

      [group group-dates-mindset]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-adhd ]


      [/group]

      [group group-dates-eerste-hulp-aan-kinderen]


      [/group]

      [group group-dates-executieve ]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-autisme ]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-dyscalculie]


      [/group]

      [group group-dates-begrijp-hoogbegaafdheid]


      [/group]

      [group group-dates-Lees-en-taalspecialist]


      [/group]

      [group group-dates-Rustmoment-in-de-klas]


      [/group]

      [group group-dates-Sociaal-Emotioneel-Leren]


      [/group]

      [group group-dates-Rekenspecialist]


      [/group]

      [group group-dates-Hoogsensitieve-kinderen]


      [/group]


      012345

      [group group-extra-deelnemers-1]


      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-2]






      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-3]








      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-4]










      [/group]

      [group group-extra-deelnemers-5]












      [/group]

      Factuuradres

      Vraag / Verwachtingen