De laatste jaren heeft het automatiseren van sommen weer een prominente plaats gekregen in het rekenonderwijs. Het kennen van basissommen als de sommen t/m 10 en de tafels is immers nodig bij het kunnen berekenen van complexere sommen of redactiesommen. Het aanbod van de rekenmethodes blijkt echter niet voor alle kinderen toereikend. Er blijven in elke klas kinderen die veel moeite hebben om vlot te rekenen.
In dit webinar wordt ingegaan op wat automatiseren precies is, welke vaardigheden daarbij komen kijken en hoe je voor alle kinderen een passend aanbod kunt creëren.
Er wordt in gegaan op vragen als:
- Wat is de beste manier om sommen te automatiseren?
- Welke kinderen hebben meer risico op problemen met snel rekenen?
- Hoe zit het met rekenangst en automatiseren?
- Wat is een goede doorlopende automatiseerlijn voor mijn school?
- Hoe stel je automatiseringsproblemen vast?
- Wat doe je als het automatiseren moeilijk blijft zoals bij kinderen met dyscalculie?
- Wat zijn effectieve werkvormen en methodes voor individuele leerlingen of een groep?
Dit webinar is gericht op (startende) leerkrachten met enige ervaring, zodat zij het automatiseren bij het rekenen op hun school een ‘boost’ kunnen geven.
In dit webinar
- Wat de belangrijkste drempels zijn in de leerlijn automatiseren vanaf groep 3;
- Welke rol het werkgeheugen speelt bij het automatiseren;
- Hoe je om kunt gaan met leerlingen die angst ervaren als ze zo snel mogelijk moeten rekenen;
- Of je beter op papier kunt oefenen of digitaal;
- Hoe je kinderen kunt helpen die moeite hebt met automatiseren;
- Wanneer je overgaat op compenserende maatregelen zoals het inzetten van een tafelkaart;
- Leuke spelletjes en praktische tips om kinderen te motiveren voor het oefenen.
Voor wie
- Aanrader voor startende leerkrachten groep 3 t/m 8