Effectief rekenonderwijs op de basisschool.
Drie cursusdagen om de rekenvaardigheid te versterken.
Alle leerlingen actief betrokken en leren rekenen in de rekenles. Hoe? Gastdocent Marcel Schmeier vertelt je de ins en outs om iedere leerling te bereiken en jouw rekenlessen te verbeteren. Geschikt voor iedere (ervaren) leerkracht en ongeacht de rekenmethode die bij jullie op school wordt gebruikt.
Marcel Schmeier reikt je tips en materialen aan die je direct kunt toepassen in je les. Marcel Schmeier M SEN is auteur van het gelijknamige en recent verschenen boek ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’, uitgeverij Pica. Zie ook effectiefrekenonderwijs.nl
Cursusdag 1:
- Module Visie op rekenen
-
Module Een effectieve rekenles
Cursusdag 2:
- Module Omgaan met verschillen: sterke en zwakke rekenaars
- Module Het belang van automatiseren
Cursusdag 3:
- Module Verhaal- en contextsommen
- Module Rekenlessen verbeteren
Passe-Partout: Meld je/jouw collega aan voor de 3 cursusdagen Effectief rekenonderwijs I, II en III voor het voordelige Passe-Partout tarief à €1050,00 excl. BTW. De Passe-Partout is ook van toepassing indien je bijvoorbeeld deel I volgt en een teamlid deel II en III.
In deze cursus
- Leer je dat overgangen van belang zijn bij het rekenonderwijs
- Krijg je inzicht in hoe deze overgangen bijdragen aan rekensucces
- Leer je een effectieve rekenles concreet te omschrijven
- De verschillen tussen realistisch en traditioneel rekenonderwijs
- Onderbouw je je eigen didactische visie
- Beoordeel je of een rekenmethode realistische/traditionele visie hanteert
- Heb je een helder beeld van de rekenvisie van jullie team
- Kun je succesfactoren onderscheiden m.b.t. verschillen
- Beschik je over didactiek om deze sommen te onderwijzen
- Kun je beter aansluiten bij zwakke en sterke rekenaars
- Kun je differentiatie effectief organiseren in je rekenles
- Beschik je over werkvormen en materialen voor het automatiseren
- Kun je het verband omschrijven tussen oefenen en inzicht
- Beschrijf je hoe je controleert in welke mate leerlingen rekenkennis geautomatiseerd hebben
-
Kun je het verschil omschrijven tussen verhaal- en contextsommen
- Beschik je over didactieken om deze sommen te onderwijzen
- Heb je enkele werkvormen voor het oefenen van deze sommen toegevoegd aan je repertoire
- Kun je omschrijven hoe je effectief leidinggeeft aan het verbeteren van het rekenonderwijs binnen jullie school
- Kun je de factoren omschrijven die de kwaliteit van het rekenonderwijs positief beïnvloeden
- Weet je hoe je lesobservaties uitvoert en hiermee de kwaliteit van de rekenlessen verder verbetert
Voor wie?
- Leerkrachten groep 3 – 8
- Intern begeleiders
- Remedial teachers
- Rekencoördinatoren
- Schoolleiders
Cursusdata
- Dag 1: dinsdag 25 maart 2025
- Dag 2: dinsdag 13 mei 2025
- Dag 3: dinsdag 17 juni 2025