Word dé Rekenspecialist van jullie middelbare school of middelbare beroepsopleiding!
Zesdaagse cursus tot Rekenspecialist VO/MBO begeleid door drs. Marije van Oostendorp.
Van automatiseringsproblemen tot zwakke rekenaars en rekenangst.
Hoe onderzoek ik rekenproblemen? Welke rekenhulp is effectief bij leerlingen op een VO school of een MBO? Hoe stel ik een handelingsplan op? Welk materiaal is geschikt? Wat is het verschil tussen ernstige rekenproblemen en dyscalculie?
Tal van alledaagse vragen waar u als Rekenspecialist na afloop van deze cursus een ijzersterk antwoord op heeft. En nog belangrijker u en uw collega’s kunnen handelingsgericht aan de slag!
De zes bijeenkomsten, literatuur en huiswerkopdrachten zorgen voor praktische en theoretische kennis. Er is volop ruimte voor vragen, problemen, casuïstiek en intervisie. Op de vijfde dag maakt u ter plekke aan de hand van een format en feedback van docente Marije van Oostendorp voor uw school een protocol rekenproblemen en dyscalculie. Kortom een onmisbare cursus voor iedere middelbare school of middelbare beroepsopleiding.
Deze cursus is bedoeld voor docenten werkzaam in het vmbo, havo/vwo en mbo.
Op 16 oktober start onze 12e editie!
In deze cursus
- Theoretisch kader rekenontwikkeling en rekenproblemen
- Signaleren rekenproblemen
- Screenen dyscalculie
- Afname rekenonderzoek
- Opstellen effectief handelingsplan en ontwikkelingsperspectief
- Adviseren van collega’s, ouders en leerlingen
- Sociaal-emotionele problemen en rekenangst
- Tips en tools bij motivatieproblemen
- Effectieve instructie en feedback rekenles
- Zwakke rekenaars: signaleren en onderwijsbehoeften
- Kennis/selectie rekenmaterialen en methodes
Voor wie?
- Rekencoördinatoren
- Remedial teachers
- Docenten VO en MBO
Programma
- Dag 1: Kennismaken met elkaar en het programma, inventariseren leerdoelen, elementen die de rekenontwikkeling positief en negatief beïnvloeden, de doorgaande rekenlijn op school of het college, het afnemen van een rekenonderzoek bij een leerling.
- Dag 2: Effectieve rekendidactiek, een rekenles observeren (hoe doe je dat en hoe geef je een collega opbouwende feedback), een effectieve aanpak bij problemen met automatiseren bij het rekenen, het getalbegrip van leerlingen of studenten verstevigen, de rekentaal van leerlingen vergroten, hulp aan leerlingen/studenten die problemen met redactiesommen hebben, aanvullend rekenmateriaal, groeps- en individuele rekenplannen maken.
- Dag 3: een kort maar volledig rekenbeleidsplan maken en de elementen die op een kwaliteitskaart rekenen staan. Collega’s meenemen in het te voeren rekenbeleid en het verbeteren van het rekenonderwijs.
- Dag 4: Rekenangst opsporen en aanpakken, wat doe je als een leerling niet meer gemotiveerd is om te rekenen, effectieve coöperatieve werkvormen tijdens de rekenles, welke spellen/materialen kun je tijdens de rekenles inzetten.
- Dag 5: Theorie over wat dyscalculie is, leerlingen met dyscalculie opsporen, een dyscalculiescreener leren afnemen, hoe ziet een zorgplan dyscalculie voor jouw VO school of college eruit, is een dyscalculieverklaring nodig, de aanpak van leerlingen/studenten met ernstige rekenproblemen en dyscalculie zoals het inzetten van hulpmiddelen, hoe ga je om met rekentoetsen bij deze doelgroep.
- Dag 6: Aan de slag als Rekenspecialist VO / MBO, hoe zorg je voor voldoende uitdaging voor sterke rekenaars, tips/adviezen voor leerlingen/studenten/ouders/collega’s over effectief leren rekenen, overige vragen en eindpresentaties.
Cursusdata
Start in oktober
- Dag 1: woensdag 16 oktober 2024
- Dag 2: woensdag 20 november 2024
- Dag 3: woensdag 11 december 2024
- Dag 4: woensdag 15 januari 2025
- Dag 5: woensdag 12 februari 2025
- Dag 6: woensdag 9 april 2025
Start in januari
- Dag 1: vrijdag 10 januari 2025
- Dag 2: vrijdag 14 februari 2025
- Dag 3: vrijdag 14 maart 2025
- Dag 4: vrijdag 11 april 2025
- Dag 5: vrijdag 6 juni 2025
- Dag 6: vrijdag 20 juni 2025