Ongeveer 7% van de bevolking heeft een TOS en zo’n 99% weet niet wat het is! In iedere schoolklas zitten gemiddeld 2 leerlingen met een bepaalde mate van TOS. Regelmatig komt het voor dat een leerling vastloopt en problematisch gedrag vertoont vanwege deze beperking, maar is het niet duidelijk is dat er sprake is van een TOS. Weinig mensen herkennen namelijk de uitingsvormen of de gevolgen van TOS. En de impact is fors. Veel volwassenen met een TOS voelen zich ‘dom’ of zijn vanwege TOS van school afgegaan met een diploma dat beneden hun échte kwaliteiten ligt. Hoogste tijd dus om hier meer over te weten te komen.
Tijdens deze cursusdag worden een aantal belangrijke kennisfeiten met je gedeeld en zal je ook zelf kunnen ervaren wat het hebben van TOS met je doet. In de ochtend zal het accent liggen op algemene kenmerken en achtergrondinformatie. ’s Middags ligt de focus op het zelf ervaren wat het betekent om een TOS te hebben en op de praktische vertaalslag naar de lespraktijk. Zo wordt het een informatieve dag waarbij luisteren, actief bezig zijn en praktische tips steeds afgewisseld worden. Kortom: een onmisbare dag voor iedere onderwijsprofessional.
In deze cursus
- Wat houdt TOS in?
- Welke problemen ondervinden leerlingen met TOS?
- Wat zijn de onderwijsbehoeften van leerlingen met TOS?
- Welke (praktische) aanpassingen zijn er nodig?
- Wat kun je als leerkracht/docent zelf doen?
- Wat kan Ambulante begeleiding vanuit cluster 2 betekenen?
Voor wie?
- Docenten VO en MBO
- Intern begeleiders
- Zorgcoördinatoren