Nieuw ✨ Grip op gedrag in jouw groep: 3-daagse cursus
Begeleid door René van Engelen
Gedragsproblemen in de groep? Al snel worden er individuele trajecten op leerlingen gezet en voel je jezelf misschien wel een therapeut. We gebruiken de kracht van goed onderwijs te weinig om positief gedrag te creëren bij onze leerlingen. De groep heeft grote invloed op zowel het welzijn van jouw leerlingen als op de effectiviteit van het leerproces. We richten ons vaak op wat het individuele kind (nodig) heeft. Als je echter zorgt dat de groep beter functioneert, creëer je een context die veel leer- en gedragsproblemen doet verminderen of zelfs laat verdwijnen.
Het doel van deze cursus is dat jij je eigen maakt hoe je een positieve groep vormt. In zo’n groep is er meer rust, een goed leer- en werkklimaat en komen kinderen met meer plezier naar school.
In deze cursus krijg je inzicht in (externaliserend) gedrag en groepsdynamische processen zodat je meer grip krijgt op wat er gebeurt in jouw groep. Je gaat in je eigen praktijk aan de slag met het positief beïnvloeden van gedrag en de dynamiek in jouw groep en/of hoe je collega’s hierin kunt begeleiden.
Wat ga je leren?
- Je krijgt inzicht in externaliserend en storend gedrag. Waar komt het vandaan? Wat is de invloed op het leren? Hoe kun je als leerkracht en/of begeleider storend gedrag effectief en duurzaam terugdringen? Hoe stimuleer je verantwoordelijk gedrag bij leerlingen? We kijken naar gender- en leeftijdsadequaat gedrag, de rol van ouders en de invloed van gekozen didactieken, werkvormen en klassenmanagement.
- Groepsdynamiek en – vorming: inzicht in gedrag en groepsdynamiek bij verschillende ontwikkelingsfasen en groepsdynamiek, ontwikkeling van een groep, pesten is een groepsziekte, positieve en negatieve groepen, rollen en je groep in beeld brengen. Je gaat aan de slag met positief vormen van het gedrag in jouw groep.
- Regels en routines: wat is de kracht van regels en routines? Wat is het effect op het gedrag? Hoe implementeer je ze? Je krijgt inzicht in het belang van een doorgaande lijn in je school en hoe dit ook in jouw klas zorgt voor meer rust en gerichtheid op leren.
- Relatie: je krijgt inzicht hoe je met jouw leerkrachtgedrag de groep positief kunt vormen en positief gedrag bij leerlingen stimuleert. Ook hiermee ga je in je eigen praktijk aan de slag.
- Aandacht en betrokkenheid: hoe vang je de aandacht van je leerlingen bij een les? Hoe hou je het vast? Hoe kun je de betrokkenheid van je leerlingen tijdens een les optimaliseren? Je krijgt praktische handreikingen en gaat er in je eigen klas mee aan de gang.
In deze cursus worden ook enkele oefeningen uitgevoerd zodat je ze zelf ervaart. Ook worden er in de cursus werkvormen gebruikt die je direct kunt inzetten in je eigen groep en die helpen de groep positief te vormen.
Tussen de cursusdagen door ga je aan de slag op je eigen werkplek. Op alle drie de cursusdagen delen we successen, uitdagingen en kansen en gaan we hierop in.
In deze cursus:
- Het creëren van een positief leer- en werkklimaat
- Kracht van regels en routines
- Externaliserend gedrag
- Effectief omgaan met ordeverstorend gedrag
- Invloed van leerkrachtgedrag op de leerling en de groep: wat is effectief gedrag?
- Leeftijdsadequaat gedrag en genderadequaat gedrag
- Tegengaan van pesten
- Aandacht en betrokkenheid van je leerlingen tijdens de lessen optimaliseren
- Groep in beeld brengen met tools als Quickscan, Checklist rollen en Open sociogram
- Werken met het groepscodemodel om de dynamiek positief te beïnvloeden
- Werken met oefeningen
Voor wie?
- Leerkrachten PO
- Intern begeleiders / Kwaliteitscoördinatoren
Volg deze 3-daagse cursus op:
start in januari 2026
- dag 1: donderdag 22 januari 2026
- dag 2: donderdag 5 februari 2026
- dag 3: donderdag 19 maart 2026
De cursusdagen zijn van 10 tot 16 uur.