Executieve functies zijn hersenprocessen die zelfsturing mogelijk maken. Een adequate zelfsturing is essentieel voor succes op school en daarbuiten. In deze interactieve cursus leer je wat executieve functies zijn en hoe je zelfsturing in de klas kunt stimuleren. Van taakinitiatie tot werkgeheugen. Je krijgt praktische tips die je meteen de volgende dag kunt toepassen in de lespraktijk.
Een informatieve tweedaagse cursus voor PO, VO en MBO, rijk aan nieuwe (brein)inzichten.
Inzicht in het (kinder)brein en leren
Hoe werkt het (kinder)brein en wat betekent dit voor gedrag en leren? Je krijgt inzicht in hoe het brein zich op verschillende leeftijden ontwikkelt en wat dit betekent voor wat je van leerlingen mag verwachten. Waarom kunnen sommige leerlingen bijvoorbeeld al op jonge leeftijd plannen en vooruitdenken, terwijl anderen daar meer moeite mee hebben? Deze verschillen komen vaak voort uit de natuurlijk variaties in de rijping van het brein. Door deze ontwikkeling te begrijpen, kun je beter inspelen op de behoeften van je leerlingen.
Executieve functies: grenzen en mogelijkheden
Een belangrijk thema in de cursus is het verdiepen in executieve functies, zoals impulscontrole, cognitieve flexibiliteit en werkgeheugen. Hoewel vaak gedacht wordt dat deze vaardigheden eenvoudig te “trainen” zijn, blijkt uit onderzoek dat de ontwikkeling veel complexer is. Executieve functies ontwikkelen zich in een langzaam tempo en worden beïnvloed door zowel biologische als omgevingsfactoren. Als onderwijsprofessional kun je deze ontwikkeling ondersteunen, maar het is belangrijk om realistische doelen te stellen.
Van brein tot buikgevoel: de rol van het lichaam
Zelfsturing draait niet alleen om cognitieve processen; het lichaam speelt hierin een essentiële rol. Vaak voelen we intuïtief aan dat er iets niet klopt, of ervaren we spanning in ons lichaam vóór we het rationeel begrijpen. Dit is geen toeval, maar een weerspiegeling van hoe ons lichaam signalen geeft die direct ons gedrag en emoties beïnvloeden. De polyvagaaltheorie werpt een nieuw licht op deze connectie tussen brein en lichaam. Deze theorie legt uit hoe ons autonome zenuwstelsel constant signalen uitwisselt, wat onze emotionele staat en ons gevoel van veiligheid beïnvloedt. Lesgeven is daarom meer dan kennis overdragen; het draait om het creëren van een omgeving van veiligheid, vertrouwen en verbinding. Tijdens de cursus ontdek je hoe je met deze inzichten een veiligere en meer verbonden leeromgeving kunt creëren. Ook leer je hoe je eigen welzijn en de verbinding met collega’s een positieve invloed kunnen hebben op jouw rol als onderwijsprofessional.
Resultaat
Na deze tweedaagse cursus heb je:
- Een diepgaand inzicht in de ontwikkeling van het brein en de rol van executieve functies.
- Praktische tools om leerlingen effectief te ondersteunen in hun leer- en gedragsontwikkeling.
- Kennis over de lichaam-brein connectie en hoe deze bijdraagt aan een veilige en verbonden leeromgeving.
- Handvatten om je eigen welzijn en dat van je leerlingen te verbeteren.
Met deze inzichten kun je als intern begeleider, leerkracht of docent een grotere impact maken op het leren en gedrag van je leerlingen, terwijl je zelfbewuster omgaat met de uitdagingen van het onderwijs.
Voor wie?
- Leerkrachten en docenten PO, VO en MBO
- Mentoren
- Intern begeleiders
- Zorgcoördinatoren
- Remedial teachers
Volg onze 2-daagse cursus
PO & VO editie:
- dag 1: vrijdag 21 maart 2025
- dag 2: donderdag 3 april 2025
VO & MBO editie:
- dag 1: vrijdag 13 juni 2025
- dag 2: donderdag 26 juni 2025