Over lees- en spellingsproblemen, dyslexie, meertaligheid, TOS en meer… Hoe stel ik een handelingsplan op? Welke hulp is effectief? Tal van alledaagse vragen waar je als lees- en taalspecialist na afloop van deze cursus een ijzersterk antwoord op hebt. En nog belangrijker jij en jouw collega’s kunnen handelingsgericht aan de slag!
Praktisch en coördinerend aan de slag als Lees- en taalspecialist. De Lees- en taalspecialist weet welke materialen wel en niet geschikt zijn voor zwakke en sterke lezers en spellers en hoe je kinderen met een lage woordenschat, TOS of begrijpend leesproblemen kunt begeleiden. Ook het sociaal-emotionele aspect komt aan bod. En je ondersteunt je collega’s in het geven van effectieve instructies, differentiëren en het inventariseren van de onderwijsbehoeften van sterke en zwakke lezers en spellers. Kortom als Lees- en taalspecialist ben je een allrounder en zowel coördinerend als uitvoerend aan het werk.
De zes bijeenkomsten en de huiswerkopdrachten volgen taal/lezen het gehele schooljaar. Van september tot de zomervakantie en van groep 1 t/m groep 8. Van Cito tot (vermoeden van) didactische resistentie en motivatieproblemen. Van observeren tot signaleren en interveniëren. Kortom een onmisbare cursus voor iedere school: praktisch, volop ruimte voor vragen, problemen, casuïstiek, literatuurstudie en huiswerkopdrachten.
Op 6 oktober start onze 10e editie!
De cursus wordt begeleid door drs. Marije van Oostendorp, dr. Elise de Bree en dr. Madelon van den Boer.
In deze cursus
- Theoretisch kader lees- en spellingsontwikkeling
- Signaleren lees- en taalproblemen
- Screenen dyslexie
- Afname lees-, spellings- en woordenschatonderzoek
- Opstellen effectief handelingsplan technisch en begrijpend lezen, spellen en woordenschat
- Begaafde kinderen en lees- en spellingsproblemen
- Adviseren van collega’s, ouders en leerlingen bij dyslexie en andere lees- en taalproblemen
- Sociaal-emotionele problemen en lees- en taalproblemen
- Begrijpend luisteren én lezen
- Tips en tools bij motivatieproblemen
- Effectieve instructie en feedback
- Sterke en zwakke leerlingen: signaleren en onderwijsbehoeften
- Kennis/selectie materialen en methodes
- Eigen leerlijnen
Voor wie?
- Leerkrachten groep 1-8
- Intern begeleiders
- Remedial teachers
Programma
- Dag 1: taal-, lees- en spellingsontwikkeling
- Dag 2: lezen, spellen en dyslexie
- Dag 3: taalstoornissen, begrijpend lezen en meertaligheid
- Dag 4: begeleiden van kinderen met en zonder dyslexie
- Dag 5: begeleiden van kinderen met een taalstoornis of lage woordenschat
- Dag 6: sociaal-emotionele problemen en eigen leerlijnen
Cursusdata
schooljaar 2024-2025
- Dag 1: maandag 7 oktober 2024
- Dag 2: maandag 4 november 2024
- Dag 3: maandag 2 december 2024
- Dag 4: maandag 13 januari 2025
- Dag 5: maandag 27 januari 2025
- Dag 6: maandag 17 maart 2025
schooljaar 2025-2026
- Dag 1: maandag 6 oktober 2025
- Dag 2: maandag 3 november 2025
- Dag 3: maandag 24 november 2025
- Dag 4: maandag 12 januari 2026
- Dag 5: maandag 26 januari 2026
- Dag 6: maandag 16 maart 2026