Deze cursus biedt inzicht in processen en oorzaken waardoor de rekenontwikkeling van sommige kinderen en jongeren zo problematisch is en passende praktische oplossingen voor leerlingen die extra rekenzorg nodig hebben.
Wistjedat?
- Ongeveer 3 procent van de leerlingen dyscalculie heeft, maar op de meeste basisscholen geen 1 kind de diagnose heeft?
- Er screeners bestaan om na te gaan of er sprake kan zijn van dyscalculie met normen voor het VO en MBO?
- Leestip: En nog 5 wistjedatjes over Dyscalculie
In deze cursus
- Wat zijn de kenmerken en gevolgen van Dyscalculie?
- Hoe signaleer je het op school?
- Hoe bied je (extra) ondersteuning?
- Welke eisen/regels stelt de overheid?
- Hoe wordt de diagnose Dyscalculie gesteld?
- Is er een behandeling voor Dyscalculie?
Voor wie?
- Leerkrachten groep 3-8
- Intern begeleiders
- Remedial teachers
- Rekencoördinatoren PO, VO en MBO
- Docenten VO en MBO
Programma
- 10:00 uur: Theorie over rekenen en dyscalculie
- 10:45 uur: Pauze
- 11:00 uur: Gevolgen dyscalculie en signaleren
- 12:00 uur: Rekenonderzoek
- 12:30 uur: Lunch
- 13:00 uur: Screenen, diagnose en behandeling
- 14:00 uur: Protocol/Zorgplan
- 14:45 uur: Pauze
- 15:00 uur: Praktische tips
- 15:45 uur: Afsluiting
- 16:00 uur: Einde
Het programma van de online editie is qua inhoud gelijk, maar qua pauzes en werkvormen aangepast.
Volg deze 1-daagse cursus op:
- dinsdag 23 september 2025 (PO & VO) – ONLINE cursusdag
- woensdag 29 oktober 2025 (VO & MBO) – locatie Onderwijsdesk
- vrijdag 7 november 2025 (PO & VO) – locatie Onderwijsdesk
- vrijdag 9 januari 2026 (PO & VO) – ONLINE cursusdag
- woensdag 25 maart 2026 (PO & VO) – locatie Onderwijsdesk